Η ΤΡΙΧΟΠΤΩΣΗ ΣΤΟ ΜΙΚΡΟΣΚΟΠΙΟ

Σύμβολο δύναμης και ανεξαρτησίας, τα μαλλιά είναι πλήγμα για την αυτοπεποίθησή μας όταν αρχίζουν να πέφτουν. Μπορεί η τριχόπτωση να μην έχει καμία απολύτως επίπτωση στην υγεία μας, επηρεάζει όμως σημαντικά τον ψυχισμό μας.

Ο τύπος του μακρυμάλλη επαναστάτη αποτελούσε πριν από τρεις περίπου δεκαετίες το ανδρικό πρότυπο ομορφιάς. Ευτυχώς, τα πράγματα βελτιώθηκαν για όσους αντιμετώπιζαν προβλήματα τριχόπτωσης, όταν γύρω στη δεκαετία του ’90 το ξύρισμα του κεφαλιού έγινε μόδα. Από τους πρώτους που λάνσαραν το νέο στυλ ήταν ο Bruce Willis, τον οποίο ακολούθησαν στη συνέχεια πολλοί – διάσημοι και μη. Πέρα, όμως, από τις επιταγές της μόδας, τα μαλλιά συνδέονταν πάντα με την ισχύ και την εξουσία, από την ιστορία του Σαμψών, ο οποίος έχασε τη δύναμή του όταν η Δαλιδά τού έκοψε το μακρύ του μαλλί, μέχρι την αρχαία Ελλάδα, όπου πολλοί θεοί και ήρωες παριστάνονταν με πλούσια κόμη.

Πόσες τρίχες χάνουµε;
Οι περισσότεροι από εμάς χάνουμε καθημερινά 50-100 τρίχες από τα μαλλιά μας, στη θέση των οποίων φυτρώνουν νέες. Όταν, όμως, αρχίσουμε να χάνουμε διπλάσιο αριθμό για διάστημα μεγαλύτερο των 2 μηνών, θα πρέπει να επισκεφτούμε έναν δερματολόγο και να αναζητήσουμε την αιτία.


Τι μπορώ να κάνω;
Παροδική ή μόνιμη, η τριχόπτωση αποτελεί ένα μελανό σημείο για την αυτοπεποίθηση ανδρών και γυναικών, αφού μας κάνει να φαινόμαστε, αλλά και να αισθανόμαστε, μεγαλύτεροι σε ηλικία. Ευτυχώς, αφού προσδιορίσουμε τις αιτίες της τριχόπτωσης, υπάρχουν τρόποι να περιορίσουμε ή ακόμα και να εξαλείψουμε το πρόβλημα. Ακόμα όμως κι αν δεν αντιμετωπίζουμε πρόβλημα απώλειας μαλλιών, μπορούμε να ακολουθήσουμε τις συμβουλές των ειδικών και να βοηθήσουμε τα μαλλιά μας να παραμείνουν γερά και υγιή, αυξάνοντας έτσι τη διάρκεια ζωής τους.


Στην κουζίνα
Η πρόληψη είναι η καλύτερη θεραπεία, αυτό ισχύει και στην περίπτωση των μαλλιών. Σύμφωνα μάλιστα με τον Ιπποκράτη, «η τροφή μας είναι το φάρμακό μας», οπότε οι πρώτες αλλαγές με τις οποίες μπορούμε να ξεκινήσουμε για να δυναμώσουμε τα μαλλιά μας (είτε έχουμε παρατηρήσει τριχόπτωση είτε όχι) είναι στη διατροφή μας. Mια υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή με ποικιλία τροφών και θρεπτικών συστατικών αποτελεί το μοναδικό εγγυημένο μυστικό για πλούσια, γερά μαλλιά. Kάθε όργανο ή ιστός του σώματος έχει ανάγκη από υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, λίπη, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία για να λειτουργεί σωστά. Το ίδιο και η τρίχα. Επιλέγοντας, λοιπόν, ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο με τροφές που «προτιμούν» τα μαλλιά μας, μπορούμε να διατηρήσουμε την τρίχα υγιή και να αυξήσουμε τον χρόνο ζωής της.

Πράσινο πιάτο
Tα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, όπως το σπανάκι και το μαρούλι, είναι από τις πιο πλούσιες τροφές σε φυλλικό οξύ, το οποίο συμβάλλει στον πολλαπλασιασμό των κυττάρων, συμπεριλαμβανομένων και αυτών των τριχών. Ωστόσο, πρέπει να είμαστε προσεκτικοί με τον τρόπο που καταναλώνουμε τα λαχανικά, γιατί το φυλλικό οξύ είναι ευαίσθητο στη θερμότητα και κατά το μαγείρεμα καταστρέφεται ένα μέρος του. Γι’ αυτό, καλό είναι να καταναλώνουμε τα λαχανικά φρέσκα ή ελαφρώς μαγειρεμένα.  

Zoom στα γαλακτοκομικά
Τα γαλακτοκομικά είναι πλούσια σε βιταμίνη A, η οποία είναι απαραίτητη για τον φυσιολογικό κύκλο ζωής των κυττάρων του τριχωτού της κεφαλής. Από τη συγκεκριμένη βιταμίνη εξαρτάται η διατήρηση της υγείας του επιθηλίου (της βάσης της τρίχας), ενώ η έλλειψή της μπορεί να οδηγήσει σε ξηρά και εύθραυστα μαλλιά. Τη βρίσκουμε επίσης στο συκώτι, τα αυγά και το βούτυρο. H β-καροτίνη (την οποία μετατρέπει το σώμα σε βιταμίνη A, όταν ο οργανισμός την έχει ανάγκη) είναι επίσης σημαντική, αφού δρα ως ισχυρό αντιοξειδωτικό, προλαμβάνοντας τη γήρανση της τρίχας. Τη βρίσκουμε σε φρούτα και λαχανικά με έντονο χρώμα (π.χ. καρότο, σπανάκι, μπρόκολο, βερίκοκο, πεπόνι κ.ά.).

Kρέας και θαλασσινά σε πρώτο πλάνο
H έλλειψη σιδήρου είναι ένα από τα κυριότερα αίτια που οδηγούν σε τριχόπτωση. Κατά συνέπεια, άτομα που εμφανίζουν χαμηλά επίπεδα σιδήρου θα πρέπει να ενισχύσουν τη διατροφή τους με πηγές σιδήρου. Καταναλώνοντας την απαραίτητη ποσότητα κόκκινου κρέατος (κυρίως μοσχαριού), συκωτιού και θαλασσινών, τροφοδοτούμε τον οργανισμό μας με σίδηρο, αλλά και με ψευδάργυρο, ένα σημαντικό ιχνοστοιχείο για την καταπολέμηση της τριχόπτωσης, που εμπλέκεται στη σύνθεση της κερατίνης και άρα είναι απαραίτητο για την υγιή ανάπτυξη των μαλλιών.

Η βιταμίνη της νεότητας
H βιταμίνη E έχει ονομαστεί «βιταμίνη της νεότητας», λόγω της αντιοξειδωτικής της δράσης. Eμποδίζει τον σχηματισμό ελευθέρων ριζών και επομένως καθυστερεί τη γήρανση των μαλλιών. Τη βρίσκουμε σε μεγάλες ποσότητες στο ελαιόλαδο και στους ξηρούς καρπούς.

Χρωματιστές πιπεριές
Oι πιπεριές (κυρίως οι κίτρινες και οι κόκκινες) περιέχουν μεγάλη ποσότητα βιταμίνης C, η οποία χρησιμεύει στην ομαλή σύνθεση του κολλαγόνου, της πρωτεΐνης που αποτελεί τη βάση του ιστού του θύλακα από τον οποίο αναπαράγεται και αναπλάθεται η τρίχα, ενώ έχει και αντιοξειδωτική δράση. Πλούσια σε βιταμίνη C είναι επίσης το μπρόκολο, το κουνουπίδι, το μοβ λάχανο και τα εσπεριδοειδή.

Βιταμίνες του συμπλέγματος Β
Σημαντικό ρόλο στη μάχη κατά της τριχόπτωσης παίζουν και οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β, που συμβάλλουν στη σύνθεση των αμινοξέων από τα οποία αποτελούνται το στέλεχος και ο θύλακας της τρίχας.

Προτιμάμε ειδικές δυναμωτικές συνθέσεις σαμπουάν, καθώς και μια αγωγή περιποίησης με αμινοξέα, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία, που συνήθως είναι λοσιόν ή αμπούλες όπως για παράδειγμα την ολοκληρωμένη σειρά Nioxin.